//banners section

Obratite pažnju! Na pijacama se pojavio futoški kupus koji nema odgovarajući kvalitet a prodaje se kao pravi kupus.

Prema informacijama iz Ministarstva poljoprivrede, samo oni svaki pojedinačan proizvod imaju pravo da obeleže oznakom kontrolisano ime porekla ili kontrolisana geografska oznaka. Ostali proizvođači, čak iako su iz tog regiona i prave kvalitetan proizvod, nemaju način da to dokažu kupcima niti mogućnost da koriste oznaku.

Prema tvrdnji predstavnika Udruženja Futoški kupus, sve je više onih koji obmanjuju kupce i reklamiraju i prodaju proizvode neodgovarajućeg kvaliteta kao kvalitetne sa popularnom geografskom odrednicom. To se može videti i ovih dana na pijacama u Srbiji, futoški kupus na tezge stiže najranije krajem avgusta, tako da sve što se kupcima sada nudi pod tim nazivom ili je hibridni ili uvozni kupus.

-Do zloupotreba dolazi zbog dodate vrednosti koju ovi proizvodi imaju. Potrošači znaju da je, recimo, kupus iz Futoga kvalitetan, ne treba mu reklama“, kaže Uroš Puača iz ovog udruženja, dodajući da je kod svih 45 članova iz tog udruženja proizvodnja kontrolisana. Oko 70 odsto kupusa otkupljuje jedini sertifikovani prerađivač, ostalo se prodaje uglavnom na kvantaškim pijacama u Novom Sadu i Beogradu ili u Futogu, na prodajnim mestima.

Ove godine baš zbog čestih zloupotreba, proizvođači su pokrenuli akciju da se obeleže prodajna mesta, prikolice, čak i kuće ljudi koji prodaju originalni futoški kupus. Problem je, kaže, što se na sveže proizvode ne stavljaju markice i to otvara široke mogućnosti za prevare.

Međutim, najveća zloupotreba geografskog porekla je kada se pod popularnim imenom prodaju proizvodi koji uopšte ne potiču iz tog kraja. Tada štetu trpe i potrošači ii proizvođači.

-U svim dolinama reka u Srbiji uspeva sorta futoškog kupusa. Mešaju ga i sa crvenim, ali to nije proizvod koji se tako može zvati. Futoški kupus je samo onaj iz Futoga, sertifikovan i kontrolisan, navodi Puača.

U Ministarstvu poljoprivrede kažu da proizvođači ili prodavci koji koriste registrovano ime porekla ili geografske oznake, a nemaju status ovlašćenog korisnika, krše zakon.

Markice su garant potrošačima da je, recimo, kupus obeležen kontrolnom markicom futoški kupus, da dolazi sa tog područja i da ima specifičan kvalitet u skladu sa specifikacijom proizvoda. Kontrolne markice za poljoprivredne i prehrambene proizvode (osim vina i jakih alkoholnih pića) imaju određeni nivo zaštite od falsifikovanja.

Svaka ima jedinstven serijski broj na osnovu koga se uspostavlja pouzdan sistem sledljivosti u procesu proizvodnje i prometa.

Marija Jolić

Comments

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *